Je bekijkt nu Een laatste blik op 2020, een jaar vol kansen en angsten.

Een laatste blik op 2020, een jaar vol kansen en angsten.

Het is zo ver. Het einde van dit jaar vol kansen en angsten is bereikt. Nog maar 10 uur te gaan ten tijde van dit schrijven. Terwijl ik een kop koffie drink denk ik terug aan dit jaar wat misschien wel het gekste jaar van mijn leven was (en dat zegt wat). 

2020 het jaar van extreme hoogtepunten en ook wel erg diepe dalen. Het jaar van Corona en van meer vraag dan aanbod in de pakketmarkt. Het jaar dat mijn vriendin zwanger werd van onze tweede (een echte C-boomer) en het jaar dat we de COL-financiering kregen. Ook verwelkomden we weer honderden collega’s maar namen we ook afscheid van verschillende toppers. Kortom een bewogen jaar. Laten we nog één keer terugblikken op 2020.

De hoogte punten en kansen

Ik ben van nature erg positief. Ik zie vrijwel uitsluitend kansen. Dit geeft me verassend veel mogelijkheden in het leven. Leg daar de bevoorrechte positie die ik als blanke, jonge, Nederlandse jongen heb bovenop en je ziet, de sky is the limit. Of eigenlijk zie je dus geen limieten meer. 

Deze instelling bracht ook dit jaar veel kansen mee waarvan mijn collega’s en ik er verschillende wisten te grijpen. Sommige voor onszelf andere om collega ondernemers te helpen of eenzaamheid te bestrijden. 

De meesten in mijn omgeving weten dat we tijdens de eerste ‘intelligente’ lockdown onze kennis en kunde in hebben gezet om samen met 20 vrijwilligers een nieuw verkoopkanaal binnen een dag op te zetten voor siertelers in NL. Met dit platform wisten we in iets meer dan een maand tijd 54k boeketten te verkopen en te leveren bij eenzame ouderen. Deze ouderen mochten sinds 19 maart 2020 niet langer bezoek ontvangen vanwege het Corona gevaar. Een prachtige ervaring waar we enorm trots op zijn. Deze werd nog eens erkend afgelopen week door de CoronaHelden verkiezing van MT/Sprout waar we op de 2e plek eindigden. Een hoogtepunt op zichzelf. 

Zelf deden we alles voor Red je Boeketje tegen kostprijs. Direct verdienen gebeurde dan ook niet. Maar wat natuurlijk wel gebeurde was dat we het hele jaar door pers werden uitgelicht. En dat in een jaar dat er extra focus was op bezorgdiensten in Nederland. Zo konden we opnieuw onze groei doelstellingen waarmaken. Ook kregen we een vernoeming in het boek “Nederland Bedankt” en werden we genomineerd voor de Young Business Award. 

Wat velen weten is dat we hard groeien. Wat nog lang niet iedereen weet is dat we tussen 2016 en 2019 elk jaar met minimaal 100% groeiden. In 2019 bereikte onze omzet al de 6 mln EUR. In het 4e jaar na oprichting. Ook krijg ik al 3 jaar lang de vraag; hoe lang hou je dat vol? Nou ik kan jullie nu op deze laatste dag verklappen dat we hypergrowth in ieder geval een 5e jaar hebben volgehouden. 

Wat opvallend is dat in tegenstelling tot voorgaande jaren dit jaar de groei niet vanuit alleen de grotere webshops en nieuwe klanten kwam. Juist dit jaar kwam de groei ook vanuit een volledig nieuw segment. Via ons Platform VanavondBezorgd sloten meer dan 900 actieve webshops zich aan op ons drop-off netwerk. Allemaal tussen week 20 van dit jaar en vandaag.  Het volgende hoogtepunt is dan ook onze transitie van een logistiek bedrijf met een tech randje naar een tech bedrijf met een logistieke operatie. 

Deze omschakeling naar techbedrijf heeft onwijs veel voordelen. Intern hebben we meer inzage en controle dan ooit tevoren en tegelijk kunnen we betere kwaliteit leveren. Dat hebben we dit jaar versneld moeten doorvoeren omdat geen enkel logistiek bedrijf opgewassen is tegen de vragen die nu uit de markt komen. Je hebt dan ook echt de schaalbaarheid van een techbedrijf nodig om grip te houden op een organisatie die zo snel uitdijt. 

We hebben nu naast bijvoorbeeld realtime inzicht op kwaliteit per chauffeur of pakket in de operatie ook veel meer mogelijkheden om onze klanten bij te staan. Met de inzichten die we nu opdoen bouwen we actief aan nieuwe diensten waarmee we webshops kunnen helpen beter online te ondernemen. En dat alles komt samen in VanavondBezorgd. Dit platform geeft ons nieuwe kansen waar we bij de start van Red je Pakketje nog niet over nadachten maar enorme toegevoegde waarde geven en tegelijk enorm schaalbaar zijn.

VanavondBezorgd ontstond zelf uit de vragen die we kregen vanuit klanten hoe het ons lukte om zo snel een succesvol online verkoopkanaal op te richten voor Red je Boeketje. Een van de redenen dat we dit zo snel konden was natuurlijk omdat we toegang hadden tot een schaalbaar en flexibel bezorgnetwerk. Namelijk die van onszelf. Maar als startende onderneming is dat nog niet zo eenvoudig. Zeker niet als je wilt concurreren met andere grote webshops. Dan wil je ten minste tot 23:59 besteld volgende dag in huis aanbieden. 

Met VanavondBezorgd maakte we het mogelijk om hiervan gebruik te maken zonder contact op te hoeven nemen met ons sales team en een API te bouwen. Nu kun je binnen een dag zonder technische kennis een site starten en direct met ons verzenden via VanavondBezorgd. 

Ook publiceerde we ons eerste e-book, “Een nieuw succesvol online verkoopkanaal in 24 uur”, en deelde deze gratis via LinkedIn. De eerste post haalde zonder betaalde promotie maar liefst 196.000 (met 3 nullen ja) mensen en meer dan 1200 downloads. Dit was in het voorjaar. Bij de start van de tweede lock-down kreeg ik er nog steeds vragen over. Om die reden publiceerde ik nogmaals dezelfde post en ja hoor, opnieuw ruim 100.000 mensen bereikt zonder betaalde promotie en tijdens dit schrijven ruim 400 downloads. Meer dan 1.600 mensen hebben hem nu gelezen en van zeker 120 ondernemers weet ik dat ze er ook naar gehandeld hebben. Na Red je Boeketje is dit misschien wel de actie waar ik het meest trots op ben dit jaar, hoewel de volgende misschien toch nog wint. 

Als klap op de vuurpijl haalde we op 16 december een akkoord voor een investering van 12.5 mln EUR om een van de grootste elektrische floten van Europa te bouwen. 2 jaar geleden zat ik aan de keukentafel bij onze investeerder en samen kwam het idee tot stand hoe we ondanks de hoge aanschafwaarde toch de stap naar EV financieel aantrekkelijk konden maken. Dus ging ik aan het werk.

Vervolgens bleek dat bij de kilometers die wij per jaar rijden met onze voertuigen een EV voertuig ondanks de hoge aanschaf na 5 jaar omgerekend goedkoper uitkomt dan een diesel voertuig. Met dit laatste in mijn hoofd ging ik op pad. Ik had mijn missie. Ik moest en zou aan de wereld laten zien dat landelijk elektrisch bezorgen ten eerste kon en ten tweede goedkoper is dan bezorgen met dieselvoertuigen. Als wij dat doen moeten anderen wel volgen. En wat een impact zouden we daarmee kunnen maken!

Maar dat was natuurlijk nog lang niet alles. Zo starten Inno Huizing als onze nieuwe CFO die onze onderneming financieel naar het volgende niveau tilde. Haalde Arjan van den Bos als nieuwe CTO een heel IT team in huis en versnelde onze ontwikkeling. Maakte we de transitie van een team van 3 co-founders naar een 6 koppig MT. Ook starten we dit jaar voor verschillende nieuwe top webshops als Amazon en Ikea. Leverde we ons 3 miljoenste pakket en ga maar door. Te veel voor deze post. We zitten immers echt geen seconde stil. 

Privé was het ook een bijzonder jaar. Mijn dochter is onderweg, nog maar 8 weken 😀 voor de geboorte. En mijn zoon starten dit jaar met school wat hem tot mijn grote plezier bevalt en goed af gaat. De familie zagen we op afstand nog erg veel en Sinterklaas en kerst vierden we verspreid over meerdere locaties. Het is allemaal wat anders dan anders maar gezellig maakten we het zeker. Vakantie zat er niet bij dit jaar maar dat hoop ik komend jaar goed te maken. Wellicht dat we dan zelfs weer het buitenland kunnen opzoeken.

Niet alles was een feest. Zoals ik al schreef heb ik zowel in privé als zakelijk veel last gehad van corona. Ik ben een mens net als iedereen en heb ook met de angsten en de frustraties moeten leren omgaan. Hoe positief je ook bent niet alles is een feest. Ik schrijf dit echter niet om over Corona te zeuren. Dat ga ik dan ook niet doen. Maar uiteraard blijven er genoeg tegenslagen over waarvan ik er een paar zal uitlichten. Een van de redenen dat ik dit doe is omdat ik geloof in het delen hiervan. Juist in een tijd dat het zo makkelijk is om jezelf beter voor te laten komen dan je werkelijk bent. Niks of niemand is perfect. Daar moeten we ook eerlijk over zijn.

De uitdagingen

Zoals ik schreef ga ik het niet over Corona zelf hebben. Natuurlijk hadden we een hoger ziekteverzuim dit jaar en ook de enorme toename en verschuiving in ons personeelsbestand telkens als de horeca dicht of juist open ging (veel horeca medewerkers werken bij ons tijden de eerste lock-down). Wat alleen de echte uitdaging waren was de ongelooflijk onregelmatige groei spurten waar we mee te dealen hadden. We staan bekend als een partij die de ontvanger ook als klant beschouwd en daardoor niet alleen procentueel een hoog afleverpercentage nastreeft maar juist ook de ervaring aan de deur belangrijk vind. Het is deze vorm van kwaliteit die ons succes hebben gemaakt. Maar tijdens de eerste piek was het ook deze kwaliteit die juist te lijden had. We konden niet altijd onze belofte waarmaken. 

Achteraf is het niet gek wanneer de markt met 51% groeit en ons volume in 7 weken met 169% groeide maar hoe je het ook bekijkt we haalden niet de beloofde kwaliteit. Dit was dan ook een erg zware tijd. Zeker omdat we ons wel verplicht voelden om zoveel mogelijk ondernemers die juist nu starten en in fysieke winkels de omzet soms tot 90% zagen verdwijnen wel te helpen met het online starten. Toch hebben we hier zo veel mogelijk lessen uit geleerd waardoor we klaar waren voor de eindejaarspiek. 

Maar voordat het zover was hadden we nog een terugval. Dit keer was het in Augustus. Op 1 Augustus verloren wij een erg geliefde en super gedreven collega, Jurre. In een auto ongeluk onderweg naar huis vanaf vrienden in het weekend. Dit verlies creëerde naast een gat in het hart van zijn nabestaande ook een gat in de onderneming. En hoewel het geen leuk onderwerp is schrijf ik erover omdat we er veel van hebben geleerd.

Jurre was echt een ster in onze onderneming en gaf leiding aan twee van de 5 hubs omdat hij hielp met het uitbouwen van de hub in Utrecht naast het runnen van zijn hub in Eindhoven. Maar van de een op de andere dag verdween met hem ook de leiding van deze hubs. Wat volgde was een stoelendans terwijl de overige drie hubmanagers bijsprongen om deze hubs bij te staan en hun teamleiders hielpen met het runnen van de hubs zelf. Dit alles zorgde voor 6 enorm operationeel uitdagende weken. 

In eerste instantie was er veel begrip maar na een week of twee kwam er toch veel frustratie naar boven vanuit klanten. En dat was begrijpelijk. We hadden het immers na twee weken nog niet onder controle. We namen ons dan ook samen voor dat we de hubs anders moesten inrichten. De hubmanagers namen hier zelf de leiding over en gingen na succesvolle experimenten van mijn co-founder en broer Kay actief informatie delen met hun team.

Binnen no-time was de kwaliteit weer op pijl en werden de hubs veel zelfsturender. Wat vervolgens zelfs volgde was een verbetering in efficiëntie en kwaliteit die doorzette tot het einde van het jaar. Zo kwam het dat de communicatie in het hele bedrijf hierdoor verbeterden en we zelfs in de week van kerst (de drukste van het jaar) tijdens een lock-down en met vraag die door het dak ging wij naast een record week ook een kwaliteit van bijna 99% wisten te behalen. 

2021

Al met al een bewogen jaar maar ook een om trots op te zijn. We hebben met elkaar bijzondere dingen weten neer te zetten ondanks de enorme uitdagingen die er zijn. Kijkende naar 2021 zijn er opnieuw genoeg obstakels om te overwinnen en kansen om te pakken. We hopen dan ook dat we samen met onze partners en collega’s nog veel meer ondernemers kunnen helpen en mensen blij mogen maken. Wij zijn er klaar voor!

Dit jaar was ik zo druk met de groei en de financiering hiervan dat ik weinig tijd had om te schrijven. Ik hoop hier in 2021 meer tijd voor te kunnen maken want krijg onwijs veel leuke reacties en positieve berichten over mijn uitleg. Ik wil dan ook proberen komend jaar te schrijven over bedrijfscultuur, finance en funding, het verschil tussen een onderneming en een onderneming 😉 en natuurlijk over kansen pakken. 

Voor nu wens ik jullie allemaal een geweldig uiteinde en 2021 toe! 

Sam

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.