Groei. Iedereen met een eigen bedrijf streeft ernaar. Om je onderneming te doen groeien, heb je een growth mindset nodig. Met een groeimindset kun je problemen zien als uitdagingen, omdat je blijft zoeken naar oplossingen. Wat ik precies onder deze mindset versta? Je leest het hier.
Traplopen
Stel je een rots voor, waar een steile trap tegenaan staat. Je begint hem te beklimmen. Halverwege missen er ineens een paar treden. Wat doe je: stop je met traplopen en draai je weer om, of hak je een paar treden in de rotswand en ga je door? Teams waarin wordt gewerkt vanuit een growth mindset, hakken samen nieuwe treden in de wand. Ze zijn oplossingsgericht bezig om bij hun doel uit te komen.
Dat doel is lang niet altijd een grotere omzet (waarover ik in deze blog schreef). Groei gaat meer over ontwikkeling: groeien als mens, als team en als organisatie, en in de manier waarop je naar problemen en oplossingen kijkt. Wie een groeimindset heeft, ziet de afzonderlijke treden die naar het doel leiden en begint met traplopen. Zonder die mindset zie je alleen die grote rots, een obstakel. De growth mindset breekt obstakels op in behapbare stukjes: wat moet er daadwerkelijk gebeuren om die hindernissen te nemen? Je blijft vooruit kijken en gaat vol goede moed de volgende uitdaging tegemoet.
Naar de top
Het klinkt voor de hand liggend, maar het is niet eenvoudig, dat weet ik ook wel. Zeker naarmate je bedrijf groter wordt. Je wilt niet steeds hoeven uitleggen waarom je de dingen doet zoals je ze doet, maar toch is het voor het hele team belangrijk te weten ‘why’ (zie Simon Sinek). Oók als het om kleine projecten gaat. Want waarom zijn die belangrijk in het grotere plaatje? De weg naar de top moet echter niet ter discussie worden gesteld – de vraag moet zijn: willen we wel op die top komen? En waarom? Wie daar bevestigend en met een goede reden op antwoordt, laat zich nergens door tegenhouden.
Communication is key
Waar het zoals zo vaak op neerkomt – dus ook bij de groeimindset in een organisatie – is dat een goede communicatie essentieel is. Vraag je als manager dingen van je team die contra-intuïtief zijn, dan is een heldere uitleg cruciaal. Ook het creëren van een veilige omgeving is belangrijk, waardoor collega’s weten dat ze best een keer iets fout mogen doen en dat hun manager nog steeds achter ze zal staan. Alleen sámen kun je met een growth mindset de organisatie doen groeien, zolang alle neuzen maar dezelfde kant op staan.
Een voorbeeld. Bij Red je Pakketje wilden we in de drukke maand december onze routes eerder laten vertrekken, zodat er door dezelfde chauffeur meer afgeleverd kan worden. Een van onze teamleiders legde aan het team uit dat dit idee was ontstaan om kosten te besparen. Maar als er één ding is dat je niet wilt horen als je je helemaal uit de naad werkt, overuren van jewelste draait en alsnog boze klanten aan de deur hebt, dan is het wel dat je kosten moet besparen. Terwijl dit niet eens de reden was! Ja, een route langer maken is goedkoper dan een extra route inzetten, maar de capaciteit van de panden was bereikt, dus de efficiëntie per auto moest omhoog. Dat bespaart kosten, maar het belangrijkste doel was om de werkdruk proportioneel te verlagen. Toen collega’s begrepen dat hun werk gemakkelijker zou worden gemaakt – ook al moesten ze daarvoor even uit hun comfort zone stappen – raakten ze wél gemotiveerd.
De moraal van dit verhaal? Als naar het personeel duidelijk gecommuniceerd wordt waaróm een besluit wordt genomen, namelijk voor de groei van het bedrijf en van het gehele team, varen alle medewerkers met liefde mee op de koers van de groeimindset. Zo bereik je samen je doelen.