Kun je succesvol zijn als je elk succes wilt vieren? In sommige bedrijven vieren ze bijna elke prestatie; ik vroeg me lange tijd juist af of ik niet vaker met het team bij ons succes moest stilstaan. Maar ja, als je echt goed bezig bent, heb je bijna elke dag wel wat te vieren… En welk succesvol bedrijf heeft daar tijd voor? Uiteindelijk gaat het om het vinden van de juiste balans. Die zoek ik ook nog steeds, dus als je denkt: waarom gaat hij dan advies zitten geven, dan heb je een punt – maar ik heb toch een inzicht opgedaan dat ik wil delen met andere ondernemers. Je kunt succes namelijk helemaal vieren op jouw eigen wijze.
Vooruit en achterom kijken
“Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen”: deze tegeltjeswijsheid kennen we allemaal. Wat ondernemen betreft vind ik echter dat het zeker niet altijd feest hoeft te zijn. Het mag ook wel een beetje als werk voelen. Als je steeds maar alles wilt vieren, heb je met dat als einddoel de verkeerde mindset. Bovendien ben je dan meer bezig met feesten dan met groeien. En het groeiproces zou in principe al heel leuk moeten zijn! Hoe tof is het om echt bezig te zijn met je bedrijf en te blijven vooruitkijken? Vergeet natuurlijk niet af en toe stil te staan bij behaald succes en om tevreden terug te kijken… (note to self).
Energie naar groei of feesten?
Natuurlijk kost het ontwikkelen van je bedrijf veel energie. Een feestje vieren klinkt dan als een fijne uitlaatklep, een moment van ontspanning. Maar weet wel dat het organiseren van een feest óók veel energie kost. Je zou wel iemand kunnen inhuren om het te organiseren, maar je kunt ook simpelweg tijdens de wekelijkse of maandelijkse vrijmibo de grootste successen belichten en die samen vieren. Wij proberen afwisselend van alle niveaus een persoon in het zonnetje te zetten, zodat niemand van het team zich gepasseerd voelt. Succes vieren doen wij in onze onderneming ook middels een Slack-kanaal genaamd Celebrate Success. Per dag wordt daar gerust zeven keer iets gedeeld. Hier je teamleden op de hoogte stellen van kleine en grote prestaties, is een leuke manier van succes vieren.
De succesgrens
Wat werkt, is voor elke ondernemer anders, en hangt ook af van het type bedrijf. Denk zelf goed na over de strategie die bij jou en jouw bedrijf past, en bepaal wat voor jou de succesgrens is. Je kunt bijvoorbeeld stellen dat elke groei van 10% gevierd moet worden, maar als die groei twee maanden heeft gekost, dan loopt het bedrijf misschien juist achter. Hoe hoger je die grens legt, hoe beter het is voor de onderneming. Onthoud wel dat het voor je teamleden demotiverend is als ze niet de kans krijgen om te genieten van wat ze doen en bereiken. Om die balans te vinden, moet je misschien een beetje experimenteren – er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden.