Je bekijkt nu Ondernemer bites – Hapklare 5 min lessen – Mentaal en fysiek topfit zijn
Photo by Tim Mossholder

Ondernemer bites – Hapklare 5 min lessen – Mentaal en fysiek topfit zijn

Ben jij nog fit? Ik kan je verklappen dat ik de corona kg’s wel voel. Het is binnen de perken gebleven maar het bezoeken van een sportschool zat er dit jaar weinig in. Mentaal was 2020 en de start van 2021 natuurlijk ook geen gemakkelijke gezien het vele binnen zitten, gebrek aan sociale interacties. Ook deel je wellicht (wij ook) je huis voortdurend met een vier jarige ook niet direct bijdraagt aan innerlijke rust. Toch is zoals je als ondernemer al zo vaak moet horen ondernemen top sport. Ik hoor mijn compagnon Tijs al weer zeggen “Het is geen sprint maar een marathon!”. Maar hoe blijf je dan topfit?

Zoals de titel van deze serie doet duiden ben ik niet van plan enorme verhalen te schrijven. Ik wil je daarom alleen snel een paar opties geven die mij de afgelopen 10 jaar enorm hebben geholpen tijdens het ondernemen. En nee ze zijn niet perfect! Als je een ding kunt leren van mijn blogs dan hoop ik wel dat het is dat niemand perfect is en je alleen kunt werken vanuit je eigen kracht door te accepteren dat jij ten alle tijden bepaald hoe je op een kans of tegenslag reageert. Zo ook met stress, al is het moeilijk. 

  1. Goed slapen. Dit is ten alle tijden een goed idee! In alle jaren zijn er minder dan een handvol dagen waar ik slecht sliep. Ik kan je verklappen dat die dagen voor niemand in mijn omgeving inclusief ikzelf leuk waren. Slapen is lekker en echt goed! Mocht je overtuigen zoeken lees dan deze NPO blog bijvoorbeeld.
  2. Vroeg opstaan. Wanneer ik echt druk ben probeer ik weer even de 5am club routine uit of als ik iets minder druk ben de 6:30am club ;). Geef me 2 uur voor dat de rest van de wereld wakker wordt en ik doe meer in die 2 uur dan in een goede werkdag. Het is een heerlijk moment om snel in de flow state te komen en je knalt je werk er snel en goed uit. Dit werkt voor mij helemaal goed als ik zware onderwerpen moet behandelen, die moet je sowieso altijd als eerste doen! Meer weten lees dan: ‘The 5AM Club‘ van Robin Sharma en ‘Eat that frog‘ van Brian Tracy. 
  3. Lezen. Een dyslect die lezen adviseert. Ja natuurlijk! Lezen is ook een skill waar je beter in kan worden. Daarnaast is het echt een van mijn favoriete bezigheden buiten werk. Het kan enorm motiverend zijn om over mensen en organisaties te lezen die ondanks (of vaker dankzij) enorme tegenslagen mega succesvol werden. Net als boeken voor je persoonlijke ontwikkeling zoals in dit rijtje al staan opgenomen. Moeite met lezen of gewoon geen zin om een boek vast te houden? Check dan een van de vele mogelijkheden om er een te luisteren die er tegenwoordig zijn. Ik gebruik zelf Storytel. En voor iedereen die meer over dyslexie wilt leren is het boek ‘Dyslexie als kans‘ van Brock Eide en Fernette Eide een enorme aanrader (ja die is ook te luisteren).
  4. Mediteren. Beoefenaars hoef ik niks uit te leggen en starters kunnen gemakkelijker dan ooit instappen met hulp. Dit is nu zelfs beschikbaar via de serie ‘Headspace’ op Netflix (hebben ook een geweldige app). Toch meer willen weten check dan eens het boek ’10% Happier’ van Dan Harris. Hoe dan ook is mediteren echt aan te raden hoewel ik er zelf nog steeds moeite mee heb dit structureel te beoefenen! Laat je dus niet ontmoedigen als het niet direct gaat. Geen zin om te mediteren begin dan gewoon met wat rustmomenten. Laat een paar keer per dag even de wereld voor wat het is en trek je een paar minuten terug. Ik beloof je, de wereld zal niet in die 5 minuten vergaan!
  5. Bewegen. Komen we toch weer bij dat bewegen. Ik kan er ook niet veel meer van maken. Wil je mentaal fit blijven dan moet je wel in beweging blijven. Heb je moeite om echt naar de sportschool te gaan of hard te lopen ga dan wandelen. Niet alleen is actief wandelen echt lekker, het is ook een extreem goede stress uitlaat. 20 min per dag helpt al enorm. Dus trek je schoenen aan en maak een ommetje. ‘Ommetje lopen’ is trouwens ook een gratis app van de hersenstichting die je helpt om er een ritme in te krijgen. 

Irritant he! Zo’n lijstje die je op zo’n beetje elke blog vindt. Eigenlijk wel echt een heel cliché lijstje. Maar ja wellicht zijn ze cliché voor een reden. Ik weet in ieder geval dat geen enkel zogenaamd wondermiddel tegen een gezonde en gebalanceerd leven op kan. Uiteraard heb ik die balans ook nooit volledig dankzij mijn verlangen om met mijn werk “een deuk in het universum te slaan” (dank Steve Jobs voor deze inmiddels cliché maar nog steeds prachtige uitspraak!). Probeer uit wat voor jou werkt en negeer de rest! Of doe iets compleet anders. Als het maar werkt voor jou. We zitten al enkele jaren in een Burn-out epidemie en Corona zal deze niet snel doen verslappen. Zorg dus goed voor jezelf en de mensen om je heen! Dan kunnen we allemaal nog vele mooie dromen waarmaken.

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.