Mini serie: Lessen voor succes, geleerd van mijn grootste blunder

Mini serie: Lessen voor succes, geleerd van mijn grootste blunder

Deze blog is persoonlijker geworden dan mijn bedoeling was bij aanvang. Ik heb hem in totaal 3 keer herschreven omdat hij telkens niet te volgen was, ik schoot namelijk van hot naar her. Pas toen ik vanuit mijn eigen ervaring schreef, hoe voor mij de afgelopen twaalf maanden weer nieuwe lessen hebben gebracht, kwam er een duidelijk verhaal op papier. Ik hoop dan ook dat je er wat aan hebt. Ik wil je laten zien dat hoewel veel goed is gegaan ook wij/ ik absoluut geen automatisch succes zijn. Het is bovenal persoonlijk omdat ik de grootste voorvechter was van de actie die mis ging.

3 successen dankzij 1 mega misser 

In de afgelopen 12 maanden hebben we een paar zichtbare successen en missers gemaakt. Als ik ze uittel dan kom ik op 3 successen uit. Van de lancering van ons drop off netwerk naar Red je Boeketje en als laatste de lancering van VanavondBezorgd.nl met de hulp van een e-book. Aan de andere kant staan de missers. Uiteraard gaan er dagelijks wel kleine dingen mis. Zo hebben we regelmatig uitdagingen op specifieke sorteerlocaties om verschillende redenen. Ook is er dagelijks wel een chauffeur ergens die pech heeft of een ongeluk rijd. Dat is de realiteit bij een bedrijf met ruim 700 chauffeurs in dienst.

De echte misser van de afgelopen 12 maanden was een veel grotere en zichtbaardere en een die mij zelf hard heeft geraakt. Het gaat over de crowdfund campagne voor CO2 vrije bezorging door heel Nederland. Hier ben ik vol voor gegaan en heb ik mij zichtbaar aan verbonden omdat ik hierin geloofden. Was het een succes? Nou, nee dus. Toch wil ik het samen ontleden om te zien wat mis ging en hoe dit juist heeft bijgedragen aan de drie successen die hierboven stonden. 

Hoe het begon – Ondernemersschool aka praktijk

Halverwege 2019 voelde ik me bijzonder zelfverzekerd. We waren met ons meest ambitieuze project to date, in 2 jaar volledig CO2 vrij bezorgen, serieuze stappen aan het maken en om deze te versterken dacht ik zelf dat het een leuk idee was om een kleine crowdfund campagne op te zetten om te laten zien aan de wereld dat CO2 vrij bezorgen voor iedereen relevant was en particulieren ook bereid waren hiervoor te betalen. 

Laat ik beginnen met het feit dat vrijwel iedereen tegen me zei dat dit niet haalbaar was of ze gingen een stap verder en verklaarde me gewoon meteen voor gek. Toch kon ik me niet voorstellen dat wij met een maandelijks bereik van vele honderdduizenden mensen via onze bezorgingen, onze social media kanalen en de media aandacht die we hebben niet een relatief klein bedrag konden ophalen. Het ging om €100.000 terwijl de totaal benodigde investering circa €11 miljoen betrof.

In mijn koppigheid trok ik behoorlijk wat mensen mee waardoor er in een kleine 3 maanden een crowdfund campagne werd opgezet inclusief een lanceer event met bijna 300 gasten. Een super leuk event (al zeg ik het zelf) met verschillende foodtrucks, een gastspreker en mijn eigen veel te zenuwachtige kop op het podium waar ik de campagne aankondigden. Achter mij uiteraard een grote meter met de actuele stand van de donaties. In het publiek waren investeerders, partners, vrienden en familie. Terwijl ik daar stond werd er een persbericht naar ruim 700 journalisten gestuurd inclusief een speciaal gemaakte campagne video.

We hadden alles gedaan, of zo dachten we. Er was zelfs een van te voren verzamelde lijst van email adressen (vrijwillig) en een online Facebook community voor Future Logistics (naam van de campagne). We hadden niet alleen onze naam, en de mijne, ingezet maar tevens behoorlijk wat geïnvesteerd om het allemaal op te zetten. We wouden immers een goede indruk maken op de wereld met onze prachtige actie. 

Eindstand na 30 dagen: €25.000 opgehaald, nog niet voldoende om ook maar 1 elektrische bus te kopen, en een rode kop van de klap die ik in mijn gezicht kreeg. 

Daar sta je dan met je grote mond. Super ondernemer Sam! Nou niet bepaald. Gelukkig ben ik niet iemand die heel lang met de pakken neer zit en besloot ik om ervan te leren. Deze lessen wil ik graag met je delen en zodat je er niet alleen je voordeel uit kunt halen maar tegelijk ziet dat tegenslag ook kansen brengt. 

Wat heb ik van deze misser geleerd?

Les 1: Ego vs Markt.

Allereerst ben ik er opnieuw op gewezen dat ik niet alles weet en dat het niet altijd verstandig is om iets te doen waar niemand in geloofd. Als ras ondernemer is het soms juist erg motiverend om iets te doen waar niemand in geloofd, maar dan moet je er wel voor minimaal 100% voor gaan. Ik had nog een bedrijf te runnen en we hadden nou niet bepaald een groot budget voor de campagne waardoor we heel beperkt hulp konden inschakelen. Een groot deel moest gedaan worden door mensen die daarnaast ook al volle werkdagen hadden inclusief ikzelf. Tegelijk zijn er zaken die gewoon echt niet kunnen. Er is veel onderzoek gedaan naar klant gedrag met betrekking tot duurzaamheid en e-commerce. Daaruit komt vooral naar voren dat de klant het wel wil maar hier niet voor wil betalen. Lijkt me een vrij duidelijk verhaal Sam!

Les 2: Voorbereiding.

Ook heb ik enorm veel geleerd over het belang van voorbereiding. Voorbereiding is bij een online campagne key. Of het nou een crowdfund campagne is of een marketing campagne in feite komt het op hetzelfde neer. Je wilt zo veel mogelijk mensen overhalen om je product af te nemen. Bij ons was dat product een nieuwe dienst. We hebben vooraf veel te weinig tijd genomen om geïnteresseerde mensen te vragen om hun email adres. In online campagnes zijn e-mail adressen key omdat je hiermee een rechtstreekse verbinding hebt met de potentiële klant/ donor.

Les 3: Timing en momentum.

Ik dacht dat timing alles was en in zekere zin is het dat ook. Zelf geloofde ik alleen niet dat “later” ook kon. Ik geloofde niet in een campagne in het vierde kwartaal. Simpelweg omdat wij intern dan bezig zouden zijn met de Sinterklaas en Kerst drukte en, tegelijk. omdat de buitenwereld dan wellicht al het geld aan het uitgeven was aan diezelfde feestdagen. Wie zit er te wachten op het sponsoren van een logistieke partij die als het goed is die maand een record maand draait?

Wat alleen door mij niet geaccepteerd werd was echter dat een verkeerde timing niet perse betekend dat je het niet moet doen, maar simpelweg moet uitstellen. Ik hou niet van uitstellen dus deden we dat niet. In dit geval was een campagne in Q1 wellicht heel wat beter geweest. Zo hadden we veel meer tijd gehad voor de voorbereiding, beschreven in punt 2. Tegelijk is timing ook momentum. Het is makkelijker om in de flow te blijven dan erin komen. Je wilt dus zo snel mogelijk het momentum van succes pakken en deze niet meer los laten. Ons momentum bij de crowdfund actie was na 24 uur al weg. Daarna hebben we moeten vechten voor elke euro.

Les 4: Platform.

De keuze van je platform is cruciaal. Kun je gebruik maken van grote platformen waar het bereik al groot is of bouw je zelf iets? Wij kozen voor het zelf bouwen omdat de grote crowdfund pagina’s niet bepaald ingericht waren op een dienst. Met ons eigen platform waren we tevens helemaal vrij om te doen wat we wouden. Nadeel? Legitimiteit moet je zelf verzorgen en het bereik (zie volgend punt) ligt geheel op je eigen bord.

Les 5: Bereik.

Als je alles goed hebt, heb je nog steeds bereik nodig. En niet zo maar bereik maar bereik onder je doelgroep. Als het goed is heb je tijden de voorbereiding als je doelgroep gekozen op basis van je onderzoek en kun je deze dus gaan targetten. Hadden wij dit ook? Ja, we hadden 3 doelgroepen gekozen en zetten hier ook op in met onze communicatie, echter bereikte we deze mensen ook? Beperkt. Onze kanalen waren erg breed. Zo gebruikte we onze eigen site waar dagelijks duizenden mensen komen maar ook hadden we veel pers aandacht. Ook deze was echter vooral op e-commerce gericht. Hierdoor bereikte we een van onze belangrijkste doelgroep, jonge ouders en vooral moeders, vrijwel niet. Natuurlijk werken daar ook jonge ouders. Maar er zijn natuurlijk veel betere kanalen. 

Wat deden we ermee?

Niet alles wat we in de andere acties deden was gepland. Ik wou dat we zo perfect waren, maar als dat het geval was had ik geen fout gemaakt met de crowdfund campagne. Daarom kunnen we ze naast de successen houden om te zien wat het deed. In deze mini serie schrijf ik 3 stukken over de campagnes die een succes werden mede door de mislukkingen van de crowdfund campagne. Vandaag als eerste:

Deel Eén uit de mini serie “Lessen voor succes”, “Lancering van ons Drop-off netwerk”

Klik op de link om Deel 1 te lezen.

Veel plezier met ondernemen!

Sam