Deel twee uit de mini serie “Lessen voor succes”, “Red je Boeketje”

Deel twee uit de mini serie “Lessen voor succes”, “Red je Boeketje”

In deze mini serie vertel ik over 3 successen uit de afgelopen twaalf maanden, waarbij we geleerd hebben van de fouten van onze crowdfund campagne. Een campagne waar ik niet trots op ben, waarom lees je in mijn vorige blog, klik hier om hem te lezen. In deze blog gaat het over het succes van Red je Boeketje.

Deel 2. “Red je Boeketje”

Het is halverwege maart en de wereld gaat snel in lockdown. De sierteelt sector die erg afhankelijk is van retail en export vliegt onderuit. Op het hoogtepunt, eind maart, begin april, draait ruim 85% van de bloemen door, wat betekend dat ze worden vernietigd. Miljoenen bloemen in de vuilnisbak. EY belde me namens klanten uit de sector met de vraag of we mee konden denken aan een oplossing, natuurlijk willen we dat.

Ik hing op en plaatste een oproep op Facebook in de Young Creators group. Direct volgende reacties van tientallen vrijwilligers die graag wilde helpen. Op hetzelfde moment gingen ook de verzorgingshuizen in Nederland op slot en zitten 120.000 ouderen zonder bezoek. Iemand in de groep opperde Red je Boeketje en melde daarbij dat de domeinnaam nog vrij is. We pakte de kans en in 24 uur staat RedjeBoeketje.nl live samen met een eerste artikel in Sprout. Hebben we in deze periode onze eigen lessen gebruikt?

  1. Ego vs Markt. Laat duidelijk zijn, de markt was er maar vooral was er een situatie waarin iedereen wou helpen. Dit is niet altijd het geval en hier zijn we niet bewust zelf op ingegaan. Wij wouden net als iedereen gewoon helpen waar we konden. Dit is dus niet bewust gebeurd maar was wel key.
  2. Voorbereiding. Alles gebeurde in 1 dag. Toch is er veel gebeurd waaronder een interview al voor de lancering. Voorafgaand werden 1500 journalisten gemaild met een persbericht (grootste lijst die ik ooit heb gezien) en hadden partners die uitvoerend er konden zijn voor zowel ons als de telers. We waren er dus ondanks de korte tijd toch klaar voor. Wel hebben we de eerste week nog wel wat opschalings-problemen gehad. Wie had gedacht dat het zo hard zou gaan!
  3. Timing en momentum. Timing was hetzelfde als de markt. Die was er gewoon en we hebben alleen gereageerd. Dit was totaal niet gepland. Überhaupt waren de effecten van COVID-19 niet te voorspellen. Wel grepen we de kans toen die zich voor deed. We dachten dat we slechts een onderdeel zouden zijn van gezamenlijke actie en in zekere zin was dit ook zo. Toch was onze rol dominanter dan we vooraf hadden gedacht. Zelf werd ik het gezicht van de campagne waarbij ik mijn eerste echte media storm mocht ervaren. Een bijzondere ervaring.
  4. Platform. We bouwden met 20 vrijwilligers binnen 1 dag een nieuwe website. Dit ging wel op bestaande systemen zoals Woocommerce. We hebben nota benen een e-book over dit onderwerp geschreven (die je gratis krijgt als je inschrijft voor mijn nieuwsbrief). Ik ga hier daarom niet te veel op in.
  5. Bereik. Het bereik was key. We hadden een tweedelige strategie, de eerste was pers en de tweede was organisch bereik met dank aan de vele prachtige berichten van ontvangers en foto’s die we mochten maken en delen (mocht niet altijd en deden we dan ook niet). Zoals ik al schreef hebben we ruim 1500 journalisten een bericht gestuurd. Dit gaf ongekende aandacht en daarmee bereik. Van Hart van Nederland online, op tv, tot de Volkskrant en nog veel meer. In de eerste week van lanceren alleen al gaf ik ruim 30 interviews die het bereik verder versterkte. Toch was ook het organische bereik enorm. Onze eerste berichten werden tientallen keren gedeeld. Ik ontving zelfs berichten van mensen die het deelden in WhatsApp wijkgroepen. We hebben enkele miljoenen mensen op deze manier weten te bereiken. Het moment dat het momenteel voorbij was en zakte het bereik in. We gingen dan ook aan het einde van de campagne van duizenden boeketten per week naar “slechts” tientallen. We hadden als doel om te stoppen in juni en hebben dit uiteindelijk ook gedaan. Het was nooit onze bedoeling om te gaan concurreren met de bestaande bloemisten maar juist een oplossing voor de markt te zijn.

Conclusie

Conclusie is dat we de actie niet konden voorspellen net als de markt en de timing. Toch hebben andere onderdelen waar we wel controle op hadden zoals momentum, bereik en platform juist bijgedragen aan het snelle bereik. Hier hebben we enorm op ingezet en gebruik van gemaakt. Het bereik in het bijzonder was een belangrijke bouwsteen in het succes. We zetten alles op alles om dat zo groot mogelijk te maken en gebruikten een combinatie van media en gun factor om meer mensen te bereiken zodat we nog meer mensen konden helpen. Uiteindelijk heeft Red je Boeketje circa €800.000 opgehaald en hebben we meer dan 54.000 boeketten mogen bezorgen.

Ik hoop dat je wat aan deze blog hebt en kunt leren van onze lessen. Voor nu heel veel plezier met ondernemen gewenst!

Sam

Meer lezen? Klik hier voor deel drie uit de mini serie “Lessen voor succes”, “VanavondBezorgd”