Deel Eén uit de mini serie “Lessen voor succes”, “Lancering van ons Drop-off netwerk”

Deel Eén uit de mini serie “Lessen voor succes”, “Lancering van ons Drop-off netwerk”

In deze mini serie vertel ik over 3 successen uit de afgelopen twaalf maanden, waarbij we geleerd hebben van de fouten van onze crowdfund campagne. Een campagne waar ik niet trots op ben, waarom lees je in mijn vorige blog. Klik hier om de introductie blog te lezen. In deze blog gaat het over het succes van de Lancering van het Drop-off netwerk. En hoe we de lessen uit de mislukte campagne gebruikten voor deze succesvolle lancering.

Deel 1. “Lancering van het Drop-off netwerk”

Eind 2019 starten we met een handvol locaties in Nederland waar kleine klanten pakketten konden inleveren waarna wij ze dezelfde dag door heel Nederland zouden leveren. Het voordeel hiervan was door de lagere kosten structuur (wij hoeven geen pick-up bij de klant te doen) kunnen we al vanaf 1 pakket onze dienst aanbieden. Welke lessen hebben we gebruikt:

  1. Ego vs Markt. We hebben eerst kleine potentiële klanten gevraagd of er interesse was, inclusief de prijs die wij voor ogen hadden. Daarna zijn we pas gestart en zelfs die start was zeer klein om eerst te leren van de doelgroep en deze te begrijpen voordat we gingen schalen. Wel hebben we telkens de groei gekoppeld aan de beschikbare locaties. We hebben vaak de verleiding om te snel nieuwe locaties te openen weerstaan om zo de kosten niet te snel te laten stijgen. Zo balanceren we tussen de totale markt en de beschikbare middelen. Wel houden we bij waar vraag is maar we nog geen oplossing hebben. Breiden we vervolgens uit, dan kunnen we de omzet meteen mee laten schalen.
  2. Voorbereiding. De voorbereiding was hier minimaal. Het was vooral van belang dat we snel leerden en zouden aanpassen. Dat deden we zeker; zo weten we dat veel van deze klanten verkopen via bol.com en dat hier een ander .csv bestand wordt geëxporteerd. We hebben een tool gebouwd waarmee deze omgezet worden naar de .csv bestanden die wij nodig hebben. Zo werd het makkelijker om gebruik te maken van onze dienst. 
  3. Timing en momentum. Onze timing was goed. We starten in Q4 juist terwijl logistiek NL onder grote druk staat en daardoor ook vaker fouten maakt. Hierdoor zijn er altijd veel partijen juist dan op zoek naar nieuwe vervoerders. Aangezien de schommelingen die wij dagelijks ervaren in de honderden zendingen zit kunnen wij het operationeel heel goed aan om tijdens die schommelingen hele kleine webshops aan te sluiten. Deze hebben immers geen pick-up nodig.
  4. Platform. Dit ging op onze bestaande platform en kosten dus weinig. Wel hebben we een nieuw sales-team opgezet omdat we zagen dat de vragen van deze klanten echt anders waren. Ook waren er meer algemene vragen over online ondernemen. Hierdoor leek de sales voor dit netwerk meer op marketing en klantenservice dan op de originele sales. 
  5. Bereik. Dit hielden we bewust klein in de start maar zodra we dit onder controle hadden zijn we actief gaan communiceren. Zo zijn er verschillende artikelen over geschreven in de media en hebben we tevens oude leads waar we door omvang nog niet de match mee hadden opnieuw gaan benaderen.
Conclusie

De conclusie is dat we veel lessen zeker hebben toegepast. Mede hierdoor is dit segment voor ons inmiddels goed voor ruim 5% van de omzet en groeit het nog steeds hard. Er zijn nu circa 80 drop-off locaties actief en bijna 150 klanten live. Meteen was dit ook de basis voor het idee van mijn laatste blog in deze mini serie “VanavondBezorgd”. De basis is gelegd voor een mega groei en is tevens enorm schaalbaar opgezet waardoor we dit in record tempo kunnen doen. De komende jaren gaan we zien hoe ver we komen maar tot nu toe was dit al een mega succes.  

Ik hoop dat je wat aan de lessen hebt en gebruik ze waar ze voor jou van toepassing zijn!

Veel plezier met ondernemen!

Sam

Meer lezen? Klik hier voor deel twee uit de mini serie Lessen voor succes, “Red je Boeketje”