Deel drie uit de mini serie “Lessen voor succes”, “VanavondBezorgd”

Deel drie uit de mini serie “Lessen voor succes”, “VanavondBezorgd”

In deze mini serie vertel ik over 3 successen uit de afgelopen twaalf maanden waarbij we geleerd hebben van de fouten van onze crowdfund campagne. Een campagne waar ik niet trots op ben. Je leest er meer over in mijn eerste blog uit deze serie, klik hier om hem te lezen. In deze blog gaat het over het succes van VanavondBezorgd. 

Deel 3 “VanavondBezorgd”

Tijdens de lockdown ging e-commerce door het dak, dit is voor weinige nieuw. Dat veel ondernemers die nog niet online actief waren opeens hier een oplossing voor nodig hadden, is ook niet nieuw. Wat dit betekende voor logistieke dienstverleners heeft op zichzelf al een boel verhalen gecreëerd. Een daarvan was dat veel kleine ondernemers helemaal geen vervoerders meer konden vinden. Ook het aantal klanten bij RjP nam met ruim 35% toe in de maand mei alleen. Toch hadden we hier vier uitdagingen te pakken; onboarding (het aanmelden van de klanten in ons systeem), de tweede was de grote van veel online startende ondernemers, daarnaast liepen deze klanten tegen concurrentie uitdagingen na door de proposities van grote spelers en als laatste waren veel van deze ondernemers financieel gezien niet stabiel. De oplossing, VanavondBezorgd. Laten we kijken hoe we de lessen hebben toegepast.

  1. Ego vs Markt. Red je Pakketje zelf is gebouwd op de top 5% grootste webshops van Nederland. Alleen deze partijen hebben voldoende volume om same day delivery aan te kunnen bieden en hier voldoende zendingen op te krijgen om een extra pick-up voor deze dienst rendabel te maken. VanavondBezorgd richt zich echter op de overige 95% van de webshops, waar dus een enorme markt is. Is het product relevant? Dat hadden we al geleerd via de klanten in het drop-off netwerk, welke al snel groeide en bediende dezelfde doelgroep. VanavondBezorgd was in feite een klant van ons eigen drop-off netwerk. 
  2. Voorbereiding. De voorbereiding zat er zeker in. Zo is er een heel nieuw platform gebouwd op basis van de lessen uit de voorgaande maanden in het drop-off netwerk. Ook hadden we een e-book geschreven over onze lessen uit de Red je Boeketje campagne waarin we uitlegden hoe VanavondBezorgd werkte en je hiermee gemakkelijk in 1 dag online kon starten. Genoeg voorbereiding.
  3. Timing en momentum. De timing was in mijn ogen kantje boord. Dit kwam omdat een deel van de winkels al weer uitzicht hadden op een heropening na de lockdown en daarmee verviel potentieel de noodzaak van een online verkoopkanaal. Laat duidelijk zijn dat ik sowieso een voorstander ben van een online kanaal, ook al heb je een succesvol offline kanaal. Volgens mij heeft de lockdown deze noodzaak alleen maar duidelijker gemaakt. Tevens werkt het gewoon enorm versterkend en zijn de meest succesvolle bedrijven vaak combinaties van on- en offline. Dankzij onze sterke start en aanwezigheid online hebben we toch de timing goed gebruikt. Verder was onze lanceringspost met het e-book een cruciale stap in de strategie omdat we hiermee het vergaarde momentum van Red je Boeketje gebruikte om VanavondBezorgd een vliegende start te geven. Lukte dat? Ik denk dat een bereik op LinkedIn met 1 post van 197.000 mensen, waarvan er ruim 1.000 het e-book bestelde en waarvan er 50 al binnen 3 weken ook daadwerkelijk starten als klant, een prima succes is. 
  4. Platform. We hebben een nieuw platform gebouwd op op basis van de learnings zoals ik ook bij punt twee schreef. Een belangrijke toevoeging hier was dat dit platform eigenlijk alle case specifieke problemen weg kon nemen. Zo kon een klant zichzelf aanmelden waardoor de onboarding totaal vereenvoudigd werd. De omvang van de klant maakte niet langer uit want al een zending kon je zelf aanmelden en bij ons afgeven waardoor we dat niet merkten. Iedereen kan opeens “tot 23:59 besteld is morgen in huis” aanbieden door het ‘s ochtends in te pakken en met ons mee te geven als same day delivery zending en zo de proposities van de grootste namen te evenaren. Als laatste vragen we deze klanten voorruit te betalen met behulp van tokens waardoor ook financieel we afgedekt zijn en kunnen we ons zonder angst voor deze klant inzetten.
  5. Bereik. Het E-book was hier de uitkomst. Door een bereik van 197.000 mensen volledig gratis aangevuld met inmiddels een handvol artikelen in de vakmedia konden we enorm snel groeien in ons bereik. Verder hebben we een referral campagne lopen en maken we uiteraard gebruik van online advertisement via o.a. Adwords. Toch is dit onderdeel een work in progress omdat we hier nog veel meer te leren hebben. We hebben een enorme onderneming gedurende 4 jaar tijd op 5% van de markt gebouwd. Nu de volle 100% binnen bereik is moeten we onze tools hier ook op aanpassen en dat gaat stap voor stap. We sluiten nu 80-100 klanten per maand aan waar dat er vorig jaar 5-10 waren. Toch geloven wij dat dit er zeker 10x meer kunnen zijn. En daar zetten we ons dan ook voor in.

Conclusie

Conclusie is dat we met VanavondBezorgd vrijwel alle lessen die we hebben gehad benutten of proberen te benutten en tegelijk weer nieuwe lessen leren. Wat betekend dit? Al bij de lancering via het e-book haalden we 50 klanten binnen. Nu na 6 weken zitten we inmiddels op ruim 150 klanten live. Deze klanten melden zichzelf aan, kopen tokens en geven zendingen af bij onze 80 drop-off punten. Dagelijks stijgt dit verder met 5 tot 10 nieuwe klanten die we verder kunnen helpen met het online zaken doen. Dit maakt het nu al het grootste onderdeel binnen Red je Pakketje wat klanten betreft. Mede door deze groei zit RjP nu 160% boven vorig jaar in omzet en zijn we in 6 maanden tijd van 86 klanten naar 413 klanten gegroeid. 

Ondernemen is geluk hebben, maar niet hetzelfde als het geluk van de loterij winnen. Het is hardwerken en kansen grijpen. Grijp je die kansen die er toe doen en leer je zo veel en zo snel als mogelijk van de fouten waardoor je vaker de juiste kansen pakt, dan kun je samen meer bereiken dan je ooit voor mogelijk hield. Laat je niet lijden door 1 lijst specifiek maar maak gebruik van de lessen waar die nuttig zijn. Je ziet ook dat wij niet alle lessen toepasten in alle omstandigheden maar gebruik maakten van de ideeën waar ze voor ons van toepassing waren. Dit kan jij ook!

Ik hoop dat je kunt leren van mijn fouten zodat je zelf nog sneller je successen boekt.

Heel veel plezier met ondernemen.

Sam

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.