Een nieuw succesvol verkoopkanaal in 24 uur

Een nieuw succesvol verkoopkanaal in 24 uur

Op 19 maart werd ik gebeld door EY. Minder dan 24 uur later op 20 maart ging Red je Boeketje live en in slechts 1 maand verkochten we ruim 53.000 boeketten bloemen en haalden we een omzet van ruim € 800.000. Hiermee helpen we honderden kwekers.

Uiteraard was deze site niet gemaakt voor winst in het laatje van Red je Pakketje. Wel hebben we sindsdien van tientallen mensen de vraag gekregen hoe je binnen 24 uur zo’n succesvol nieuw kanaal opzet.

Want veel bedrijven verloren de afgelopen weken in enkele weken tot wel 90% van hun omzet. Als ondernemers zoek je naar kansen. Online wordt vaak gezien als de oplossing. Maar hoe start je nou eigenlijk een webshop? Wat is er voor nodig? En waar begin je? Wij willen je laten zien dat het niet alleen makkelijker is dan het lijkt, maar ook veel sneller kan dan de meesten denken.

Samen met Jorit, Jan en Renno heb ik (bouwers van Redjeboeketje.nl) daarom een e-book geschreven om het voor iedereen mogelijk te maken om een webshop te maken. Speciaal voor diegenen die in deze tijd op zoek zijn naar nieuwe kansen en afzetkanalen. We leggen in ons eerste e-book in 4 stappen uit hoe je binnen 24 uur een nieuw online verkoopkanaal bouwt. Uiteraard helemaal gratis!

Als voorproefje hebben we in deze blog alvast een korte samenvatting geschreven, hoe start je een webshop in 1 dag. Wil je vervolgens meer weten? Download dan het e-book met het volledige stappenplan gratis door je in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Waarom een webshop?

De afgelopen maand werd het pijnlijk duidelijk welke bedrijven sterker door de storm leken te varen. Hierbij werd vaak gewezen naar online verkopen als een van de oplossingen. Uiteraard werkt een webshop niet voor iedereen. Een kapper kan moeilijk zijn diensten online aanbieden. Maar vergis je niet. Met genoeg creativiteit zijn er zelfs mensen die daar oplossingen voor hebben gevonden, zoals John Beerens.

Stap 1. Kies je webshop software

Gaan we ervoor? Geweldig! Laten we als eerste een software-platform kiezen waarop je je winkel kunt inrichten. Welke het beste bij jou past, is afhankelijk van je type onderneming, budget én ambities. Ik moet wel zeggen dat het een niet het ander uitsluit. En enkele van de grootste webshops ter wereld draaien op relatief toegankelijke systemen. Laat je dus niet gek maken door verkooppraatjes. In het kort zijn er vier opties: 

Een SaaS-webshop
‘SaaS’ staat voor ‘Software-as-a-Service’. Eenvoudig gezegd betekent dit dat je een abonnement afsluit om de software te gebruiken. Voordeel hiervan is bijvoorbeeld dat het platform verantwoordelijk is voor een oplossing wanneer je bijvoorbeeld last hebt van een storing. Heb je verder hulp nodig dan kun je in de meeste gevallen 24/7 terecht bij de helpdesk die de tijd nemen om je verschillende zaken uit te leggen.

Bovendien kun je met een SaaS-webshop snel live. De software is gebruiksvriendelijk en biedt allerlei standaard-thema’s en -toepassingen waarmee je je winkel in een handomdraai opbouwt. Een bekend SaaS-platform is Shopify.

Een plug-in-platform
Je kunt ook een stapje verder gaan en kiezen voor een plug-in-platform zoals WordPress WooCommerce. Ook hiermee bouw je met standaard-elementen snel een werkende webshop op. Daarnaast heb je allerlei plug-ins tot je beschikking waarmee je je winkel eenvoudig naar jouw behoeften aanpast. Het kan zijn dat je hier wel ondersteuning van een WordPress-specialist bij nodig hebt. 

Maat-software
Dit is de duurste en traagste optie. Wereldwijd draaien veel webshops op Magento 2, een relatief zwaar en duur platform waar je wel allerlei kanten mee op kunt. Voor het bouwen van een Magento webshop is wel “veel” meer technische kennis nodig dan voor de andere opties, ga er vooral niet zelf mee aan de slag. Zoek een gespecialiseerd bureau om je te helpen als je een Magento shop wenst.

Een online verkoopplatform

Wil je zelf niet alle energie in het maken van een site stoppen? Lift dan mee op het succes en harde werken van anderen. Er zijn namelijk verschillende partijen die een volledig geoptimaliseerd verkoopplatform aanbieden tegen een fee per verkocht artikel. Dit zijn partijen als Bol.com die via het Plaza-platform je een toegang geven tot 10 miljoen klanten. Maar ook Amazon en Marktplaats bieden mogelijkheden tot verkoop. Hier meld je je gemakkelijk aan waarna je direct kunt starten met verkopen via Bol.com.

Stap 2. Kies een betaalprovider

Net als in een fysieke winkel heb je online ook een kassa nodig. Wie regelt dit voor je? Hiervoor heb je een ‘Payment Service Provider’ nodig. Dat is een partij die jouw webshop koppelt aan betaaldiensten als iDEAL, creditcard en PayPal. Hier vind je een overzicht van PSP’s. Wij werken graag samen met CM.com. Zij bieden zowel opties voor betalingen als hulp met je communicatie. Zo waren wij dankzij CM.com met Red je Pakketje het eerste bedrijf in Nederland dat contact mogelijkheden bood via Apple Business Chat.

Stap 3. Voeg een vervoerder toe

Bijna klaar. Nu de vervoerder nog. Dit is belangrijk! Klanten zijn eerder geneigd om bij je te winkelen als duidelijk is wanneer en waar ze hun bestellingen kunnen ontvangen.

Verzenden via Red je Pakketje kan heel eenvoudig en binnen enkele minuten door je aan te melden via VanavondBezorgd.nl. Je meldt daar gemakkelijk je zendingen aan en houdt tegelijk een compleet overzicht alle zendingen. Tevens is Red je Pakketje van 09:00 tot 23:30 uur bereikbaar voor jouw klanten. Circa 70% van alle klantenservice in e-commerce gaat over logistiek, en hiervan neemt Red je Pakketje een groot deel uit handen. Moet een adres gewijzigd worden op een zending die al onderweg is? Geen probleem, dat passen we aan.

Stap 4. De uitvoering

Gefeliciteerd je webshop staat! Is het je gelukt in 24 uur?

Nu kun je echt beginnen, want vergeet niet hier begint het pas. Een goed proces achter je webshop is cruciaal voor je online succes. Verder kun je nu aan de slag met het vergroten van je bereik om zo meer nieuwe klanten aan te trekken. Door een goede en snelle service te bieden kun je deze nieuwe klanten vervolgens omzetten naar blijvende klanten.

Meer tips ontvangen over het maken van een site en het bereiken van een groter publiek? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang gratis een download-link voor het e-book ‘Een nieuw succesvol verkoopkanaal in 24 uur’. In dit boek leggen we je stap voor stap uit hoe je een site bouwt en hiermee in korte tijd een groot publiek bereikt. Het boek is al meer dan duizend keer gedownload en al in de eerste 4 dagen zagen we ruim 40 sites live gaan.

Jij kan dit ook. Veel succes en zoals altijd ook veel plezier!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.