Waarom we de de Future Logistics campagne lanceerden.

Waarom we de de Future Logistics campagne lanceerden.

Hieronder kunnen jullie mijn speech teruglezen. Deze speech hield ik voor ruim 120 partners, collega’s, vrienden en familieleden bij de lancering van de Future Logistics crowdfund campagne, die afgelopen dinsdag 01-10-2019 feestelijk werd geopend, en leg ik uit waarom wij hebben besloten dit te doen. 

Dag allemaal,

Mijn naam is Sam Rohn. Ik ben mede-oprichter en CEO van Red je Pakketje. 

De mensen die mij langer kennen weten het wellicht al, maar ik ben niet bepaald op mijn gemak op het podium. Toch wil ik dit moment niet voorbij laten gaan zonder ons verhaal met jullie te delen.

Toen wij namelijk in 2015 en 2016 de eerste routes reden en volop onze dienst aan het testdraaien waren, deden wij dit in een elektrische Nissan bus. Met een actieradius van 120km in de stad en maximaal 80 erbuiten lijkt dit wellicht niet ideaal. 

Toch werkte deze bus toen prima. We bezorgden alleen pakketten in Amsterdam, waar dat meer dan voldoende voor was. Zelf heb ik ook heel wat uur achter dat stuur gezeten en met veel plezier. Zo’n bus rijdt meer als een sportwagen dan een bestelbus. Een begrenzer is dan ook geen overbodige luxe. 

Maar bij het verder uitbreiden naar bezorging in heel Nederland was deze actieradius helaas nog niet voldoende. We moesten dan ook de overstap maken naar Diesel-voertuigen. Inmiddels bezorgen we bijna 1% van alle pakketten in Nederland, en zijn we van 1 locatie uitgegroeid naar 5 operationele en 2 aanvullende locaties. 

De gemiddelde afstand van een route is teruggelopen van zo’n 700 km per dag tot nu ruim onder de 180 km.Tegelijkertijd zijn er nieuwe varianten en vernieuwde modellen van elektrische bussen op de markt gekomen, die een bereik hebben van wel meer dan 250 km. Zoals je wellicht dus al kan ruiken, betekent dit dat we eindelijk weer terug kunnen naar onze geliefde elektrische bussen. 

We zijn dan ook al sinds december vorig jaar druk in de weer om deze stap te faciliteren. De reden dat dit zo lang heeft geduurd is dat Red je Pakketje niet helemaal meer hetzelfde bedrijf is als in die begindagen. 

Waar Tijs, Kay en ik in 2016 nog dagelijks zelf achter het stuur kropen, bestaat het team inmiddels uit 380 gemotiveerde mensen… Die samen bouwen aan het bezorgen van morgen. Er rijden nu dagelijks zo’n 150 bussen namens Red je Pakketje door het land en dit aantal bussen zal de komende jaren naar verwachting verder stijgen tot zo’n 400. Het gaat dus niet langer om het vervangen van die ene bus, maar om het elektrificeren van een van de grootste wagenparken van het land. 

We zijn nu al met circa 4700% in de afgelopen 3 jaar gegroeid. En deze groei lijkt voorlopig nog niet te vertragen. Voor ons is het daarom van levensbelang dat de stap naar elektrisch bezorgen niet ten koste gaat van onze kwaliteit en groei, maar dit juist faciliteert. En juist daarom gaan we voor de aanschaf van 400 elektrische bussen. In plaats van de 150 bussen vervangen die we al hebben rijden. 

Maar om als start-up… oké inmiddels toch wel een Scale-up, bij een bank €11 miljoen aan financiering los te peuteren… Je kunt je voorstellen dat dat een race is die je niet zomaar loopt. En hoewel veel partijen al razend enthousiast zijn over onze ambities, moet er nog wel een partij zijn die uiteindelijk ook de handtekening zet — en daadwerkelijk die stap durft te zetten. 

Juist om die laatste stap te zetten willen wij hen een handje helpen. We willen ze laten zien dat het niet alleen maar bestaat uit een plan op papier.

We willen laten zien dat we dit ook écht kunnen en gaan doen. 

Het is nu tijd om aan boord te springen. Want deze trein vertrekt. En hij zal vanaf nu alleen nog maar vaart maken.

Het is tijd…

Zoals jullie zojuist in de video hebben kunnen zien, gaan we iets ongekends doen. Een internationale crowdfund campagne voor een dienst die alleen in Nederland actief is.

Maar waarom zouden we?

Heel simpel. Wat wij gaan doen is meer dan alleen een paar pakketjes elektrisch afleveren.

Nu zijn de discussies vooral op stedelijke distributie gefocust zijn. Maar wij willen laten zien dat deze discussies helemaal niet moeten gaan over of dit lokaal wel mogelijk is, maar juist over hoe snel we deze omslag volledig en met elkaar kunnen maken.

Niet één van de echte redenen waarom niet alle pakketjes in Nederland nu al CO2 vrij bezorgd worden heeft te maken met technische haalbaarheid. De vragen zijn eerder: Wat moeten we vervangen of uitbreiden? Hoe snel kunnen we dat doen? Wat kost het? En: Hoe kunnen we dat betalen?

Wereldwijd zijn er 800 miljoen mensen die gevaar lopen door de effecten van klimaatverandering. Denk hierbij aan droogtes, hittegolven, overstromingen, en extreem weer.

En als we de jonge activiste Greta Thunberg en haar achterban kunnen geloven, zijn we met de wereld slechts 11 jaar verwijderd van een onomkeerbaar omslagpunt. 

Nu al sterven er jaarlijks honderdduizenden mensen aan de gevolgen van de door ons gecreëerde Global Warming. De tijd om hier nog iets aan te doen raakt op.

De afgelopen weken staakten er steeds meer kinderen wereldwijd. Vorige week nog liepen er ruim 4 miljoen kinderen en jongeren op straat in plaats van het volgen van lessen op school. Omdat zij niet langer geloven dat leren voor een fragiele toekomst belangrijker is dan het vechten voor een nieuwe toekomst.

En hoewel ik zelf pas 25 jaar geleden de wieg uitstapte ben ik geen kind meer. Ik ben inmiddels een van de volwassen die deze roep om hulp serieus moet nemen. Gezamenlijk zijn wij verantwoordelijk voor die toekomst. Met elkaar zijn wij verantwoordelijk hoe deze en onze eigen kinderen straks leven.

Nederland is natuurlijk een rijk land, en ook als de zeespiegel verder stijgt zullen we ongetwijfeld alle investeringen maken om schade te minimaliseren en dit mooie land bewoonbaar te houden.

Dit klinkt mooi, maar wat jammer is, is dat we vaak zien dat de investeringen pas plaatsvinden wanneer we deze schade zichtbaar is. We zijn dus niet preventief aan het investeren, we zijn aan het investeren wanneer het eigenlijk allemaal al is gebeurd.

En dit zorgt voor twee problemen. Allereerst weten we dat preventief werken vaak goedkoper is. Wanneer we inderdaad dus pas reageren wanneer het kwaad al is geschied, zijn de financiële gevolgen vaak vele malen groter.

En aan de andere kant zien we dat wanneer we wachten met reageren, WIJ niet zozeer de sjaak zullen zijn.. het zijn juist die landen die zich het minste deze problemen kunnen veroorloven — en ook het minst hebben bijgedragen aan de problematiek, die het meest geraakt zullen worden.

Droge gebieden worden droger… Landen worden geraakt door intenser weer.  Nou sta ik hier niet omdat ik geloof dat wij dit alleen tegen gaan houden. Dat zeker niet. Wat ik geloof is dat wij kunnen laten zien dat verandering op grotere schaal mogelijk is. 

Onze industrie is verantwoordelijk voor 13% van de totale uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Wereldwijd is dit zelfs zo’n 20%. Nou is Red je Pakketje maar een fractie van het totaal, maar wel een belangrijk deel. Wij zijn namelijk een van de kleinste van de grootste. We hebben met 1% marktaandeel de moeilijkste fase overleefd.

En juist hierdoor kunnen wij echt een voorbeeld zijn. We zijn niet de lokale start-up zonder bereik. We zijn een landelijke speler die inmiddels 1 op de 100 pakketten levert en nog steeds elk jaar verdubbeld. 

En hier liggen dus mogelijkheden.

Als wij nu landelijk omschakelen naar CO2-vrije bezorging, dan moet duidelijk zijn dat anderen dit zeker ook moeten kunnen.

Nieuwe spelers in deze markt zouden meteen in de juiste voertuigen kunnen investeren, omdat wij laten zien dat deze ook toereikend zijn voor de business. 

En de grote spelers zouden hiermee kunnen evolueren. Dankzij de betere financiële voorzieningen die deze partijen al hebben, kunnen ze in enkele jaren oude voertuigen uitfaseren en overschakelen naar uitstootvrije voertuigen.

Het is dus mogelijk, en met jullie hulp zetten we deze partijen hoe dan ook vandaag met de rug tegen de muur. Investeren in diesel of andere CO2-producerende voertuigen is vanaf nu NOT done. 

Zelfs Mercedes heeft net het investeren in brandstoftechnologieën afgezworen. 

Laten we met elkaar niet streven naar alleen CO2-compensatie door het planten van bomen. Het is gewoon niet meer genoeg. We moeten juist werken aan het terugdringen van de uitstoot. En dit kan. Vandaag kunnen jullie hier ervaren hoe het is om in een elektrische bezorgbus te rijden. Of op de fiets een pakket door de stad te vervoeren.

Zoals ik eerder al had aangegeven zijn deze voertuigen perfect voor de huidige routes. 

We kunnen dus de stap maken. 

Het enige wat we nog onvoldoende hebben, is het geld nodig om ons netwerk om te bouwen. En hoewel we niet alles met crowdfunding op zullen halen, is het wel noodzakelijk dat we voldoende geld bij elkaar halen om de eerste stap te zetten. De rest volgt daarna. 

We hebben €300.000 nodig om in een hele regio met ruim 2 miljoen inwoners CO2 vrij te kunnen bezorgen. Hiervan leggen we zelf al €100.000 in. En via een subsidieregeling in Gelderland wordt daar nog eens €100.000 aan toegevoegd. De laatste €100.000 willen we ophalen met deze actie.

Door een heel gebied CO2 vrij te bezorgen, kunnen we laten zien dat we serieus zijn en dit ook aan kunnen. Hierdoor verwachten we de laatste hobbels weg te kunnen nemen voor de verdere financiering. En zo binnen 3 jaar de eerste vervoerder ter wereld te zijn die in een heel land CO2-vrij bezorgd.

Wil jij ons nu ook helpen echt een grote stap te zetten? Klik dan op de link: https://cf.redjepakketje.com/. Hiermee ga je naar de campagnepagina. Dat is waar je kunt doneren voor dit doel. Niet alleen draag je bij aan het terugdringen van de Nederlandse uitstoot, maar voor elke 15 euro die gedoneerd wordt planten we ook een boom in jouw naam welke jaarlijks 20kg CO2 uit de lucht zal opnemen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.