De afgelopen jaren heb ik bij Red je Pakketje met bijzonder slimme mensen mogen samenwerken. Zo werd Tijs van Driel, co-founder, benoemd tot Jong Logistiek Talent van het Jaar en hadden we dit jaar een heuse doorbraak te pakken voor ons netwerk dankzij onderzoek van Rein Hofhuis, Head of Sales, naar duurzame bezorging. Want wat blijkt: met de huidige infrastructuur en de beschikbaarheid van voertuigen is het in Nederland mogelijk om zendingen 100% CO2-vrij te bezorgen. Niet pas over dertig jaar, niet over vijftien jaar, maar nu al.
Sinds de oprichting van Red je Pakketje zijn we bewust bezig met de vermindering van onze impact op de planeet. Onze eerste bezorgbus was een elektrische Nissan E-NV200. Ook compenseren we sinds aanvang onze uitstoot met het planten van bomen. We zijn echter nooit gestopt met zoeken naar andere oplossingen, want we realiseren ons maar al te goed dat alleen compenseren niet genoeg is.
Al vanaf het begin richten we ons hele bedrijf in op efficiëntie. Zowel om voor kwaliteit te zorgen, als om de kosten op peil te houden en onze uitstoot en het aantal bezorgvoertuigen zo laag mogelijk te houden. In veel plekken in de binnenstad leveren we bijvoorbeeld tot wel 300% efficiënter dan andere vervoerders, omdat we binnen een extreem klein tijdvak van dertig minuten in de avonduren bezorgen, in plaats van overdag terwijl de ontvanger aan het werk is. Maar we zoeken altijd verder.
In de afgelopen jaren hebben we verschillende manieren gezocht om duurzamer te werken. Zo hebben we geprobeerd samen te werken met fietskoeriers. We merkten echter snel dat de kwaliteit van onze dienst perfect in orde moet zijn om daadwerkelijk een verschil te kunnen maken. Door de samenwerking hadden we minder inzage en controle over de pakketreis, waardoor zowel de kwaliteit als de klantervaring snel afnam. Toen we hier met de fietskoeriers geen oplossing voor konden ontwikkelen, moesten we dan ook helaas stoppen met deze samenwerking. Maar de reis hield niet op.
In 2019 namen we opnieuw een stap in de goede richting, dit keer met succes. Een pilot in Amsterdam liet zien dat het voor Red je Pakketje wel degelijk mogelijk is om in binnensteden met de fiets te bezorgen en tegelijkertijd de kwaliteit te waarborgen. Dit kan door van begin tot eind de (fiets)bezorger te begeleiden vanuit onze eigen software. Om dit te doen moet deze bezorger wel onderdeel zijn van ons eigen netwerk en kan daardoor moeilijk in dienst van een partner zijn. Deze aanpak werd dan ook een belangrijk onderdeel van onze strategie.
We werken echter niet alleen naar bezorgen met de fiets. Op dit moment rijden er dagelijks zo’n 120 tot 150 bussen namens Red je Pakketje door Nederland. Samen produceren deze wagens net zo veel uitstoot als circa 260 huishoudens. En dan te bedenken dat we nog onder de 1% van het marktaandeel zitten. Moet je eens voorstellen wat de uitstoot van andere vervoerders moet zijn.
Van deze 120 tot 150 routes, die nu voornamelijk met dieselbussen worden gereden, weten we dat we er komend jaar dertig tot veertig kunnen vervangen door fietsroutes. Hierdoor zou onze uitstoot al fors afnemen. Echter, Red je Pakketje groeit met meer dan 100% per jaar. Deze dertig tot veertig routes zouden dan ook maar 10% tot 15% van het totaal aantal routes uitmaken. Dan zijn we er dus nog niet. Hoe lossen we dit verder op?
In een van de vele sessies die we intern over dit onderwerp hielden, kwamen we tot de ontdekking dat de oplossing in een belangrijke core pillar van ons businessplan zat. Naarmate het aantal zendingen dat Red je Pakketje levert toeneemt, neemt het aantal kilometers dat een chauffeur rijdt namelijk af. Dit effect komt door de toename in dichtheid van de routes. Wanneer een chauffeur vijf pakketten in een stad heeft, moet hij meerdere steden beleveren met dezelfde bus om een succesvolle route te maken. Heeft hij echter vijf pakketten per straat, dan komt hij de wijk niet eens uit. Hierdoor zijn er minder routes per chauffeur, maar wel meer chauffeurs op de weg. Deze dichtheid is bij Red je Pakketje al met 75% toegenomen sinds 2016. Van gemiddeld 700 kilometer per dag, per chauffeur, naar minder dan 180 kilometer.
Dit is een enorme doorbraak voor CO2-vrij rijden. Voorheen was dit namelijk onmogelijk, door de totale afstand van de route vergeleken met de totale actieradius van de elektrische voertuigen. De nieuwste bussen kunnen immers 150 tot 250 kilometer rijden, afhankelijk van het type. Daarmee kunnen de routes dan ook uitgereden worden.
Rein Hofhuis heeft uitgezocht of dit ook echt haalbaar is. Er komt namelijk in de praktijk wel meer bij kijken dan alleen bussen en fietsen bestellen en gaan rijden. Maar wat blijkt: het kan echt! Wij kunnen als eerste in de hele wereld ons hele netwerk naar 100% CO2-vrij ombouwen. Dit betekent dat we geen enkel pakket met een dieselbus ophalen of afleveren. Deze bussen worden allemaal vervangen door elektrische bussen of waterstofbussen en elektrische fietsen die opgeladen worden met groene stroom.
De uitkomst laat zien dat we hier met de juiste investeringen en gezien de looptijden van dergelijke projecten en leversnelheden van auto- en fietsfabrikanten drie jaar voor nodig zullen hebben. Maar dan zijn we wel 100% CO2-vrij. Geen compensatie, geen greenwashing, maar gewoon: niet langer CO2 uitstoten. Is het goedkoop? Nee. Is het mogelijk? Jazeker.
Onze grootste uitdaging is nu om voldoende financiering te krijgen om dit project op te kunnen zetten. Hoewel het ook financieel interessant is om elektrisch te rijden in plaats van op diesel, zijn de aanvankelijke investeringen enorm. Deze zijn tot wel 2,5 keer zo hoog dan bij dieselvoertuigen. Dit is dan ook waar wij ons nu op richten. Is deze hobbel genomen, dan kan het maar zo zijn dat Nederland het eerste land ter wereld wordt dat e-commerce zendingen volledig CO2-vrij kan bezorgen, van Groningen tot Maastricht. Alleen voor de Waddeneilanden moet dan nog een oplossing gevonden worden.
Mocht je nu denken, “Wat is dat nu voor een doorbraak?”, dan wil ik je er graag aan herinneren dat het wereldwijd nog niemand is gelukt om een landelijk dekkend CO2-vrij netwerk op te zetten.
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste plannen? Via onderstaande link kun je je inschrijven voor updates over dit specifieke onderwerp.
