Hoe zou dit eruitzien als het makkelijk was?

Hoe zou dit eruitzien als het makkelijk was?

In een eerdere blog schreef ik al over de 80/20-regel, die veel ontwikkelingen sneller mogelijk maakt. Er is echter nog een leuke oefening die je kunt doen. Naarmate je dit vaker toepast, kun je er ook beter in worden. De oefening is om jezelf de volgende vraag te stellen, telkens als zich een probleem of kans voordoet: hoe zou dit eruitzien als het makkelijk was? Let hierbij op de opbouw van de vraag. De crux zit namelijk in de bewoording. 

Zelf gebruik ik deze oefening veel. Bijvoorbeeld als we nadenken over een nieuw product of nieuwe dienst. Ik probeer eerst voor te stellen hoe dit product of deze dienst eruitziet als het af is. Zo weet ik waar ik wil komen. Daarna ga ik de route uittekenen. Dit is het moment dat de obstakels me om de oren vliegen. Als ik dan niet oppas, zie ik binnen no time door de bomen het bos niet meer. Dat is het moment waarop ik me afvraag: hoe zou dit eruitzien als het makkelijk was? Als ik deze vraag heb gesteld, gaan de deuren weer open en kijk ik ook naar nieuwe mogelijkheden die hun oorsprong eventueel zelfs buiten de organisatie of het oorspronkelijke idee hebben.

Als je jezelf afvraagt hoe je iets moet doen, dan richt je je automatisch op de huidige feiten. Hiermee blokkeer je direct je creativiteit. Je zegt in feite tegen jezelf: wees creatief, maar denk vooral niet buiten de gezette kaders. Je blijft in de overtuigingsfase hangen, waarin je jezelf nog moet overtuigen dat wat je voor ogen hebt überhaupt mogelijk is. Wanneer je jezelf afvraagt hoe iets eruit zou zien als het makkelijk was, ga je er in gedachten al vanuit dat het gelukt is. Vervolgens reflecteer je op de situatie en op wat deze situatie mogelijk maakt. 

Luister naar je eigen advies

Voor velen is dit al een hele verbetering in het denken. Het feit dat je aan het reflecteren bent, is al goed. Het kan echter nog beter. Gebruik je namelijk de vraag hoe dit eruit zou zien als het makkelijk was, dan richt je eerst je aandacht op de kaders zelf. In feite zeg je dan: als het makkelijk was, zouden klanten heel eenvoudig te benaderen zijn. Dan zou je gewoon een advertentie op Facebook zetten waar klanten op reageren. Of je zou een community bouwen om je klanten te triggeren of om meer top-of-mind te zijn. Je zou je marketingmateriaal compleet hebben, waardoor je met één klik de hele uitleg verstuurt. Misschien zou je zelfs wel je hele salesfunnel op orde hebben via een systeem als Hubspot*.

De volgende stap is dan uiteraard om de zaken die uit deze oefening naar voren komen en die jouw werk vereenvoudigen, gewoon te doen. Het is misschien een avond of een weekend doorbeuken, maar dan zal je leven ook direct drastisch veranderen. Het hoeft niet allemaal moeilijk te zijn! Luister gewoon naar je eigen advies.

Handrem

Deze oefeningen forceren je om naar de basis te kijken. Wat vaak wordt vergeten als een onderneming hard groeit, is dat de wereld ook snel verandert. Als een bedrijf groter wordt, kunnen voorheen kleine problemen grote problemen worden. Wat ik bijvoorbeeld vaak tegenkom, zijn webshops die een plateau bereiken bij circa honderd zendingen per dag. Dit is het aantal zendingen waarbij een probleem dat zich bij circa 1% van de bestellingen voordoet opeens een dagelijks terugkerend probleem wordt. Ongeacht of dit probleem bij de webshop, de productie, de distributie of het personeel vandaan komt. 

Door een situatie in te beelden waarin alles makkelijk is en door objectief te reflecteren op wat deze situatie met zich meebrengt, kom je erachter waar de zwakke punten zitten. Deze kunnen bijvoorbeeld in de organisatie zitten of juist bij jezelf. Ook kun je hierdoor achterhalen wat je moet veranderen om het makkelijk te maken. Zo kun je de processen veranderen en het plateau doorbreken. Je haalt als het ware de handrem van je organisatie en van jezelf af. 

Niet alleen zul je merken dat alles makkelijker gaat, je zult je ook echt afvragen hoe je het in hemelsnaam ooit anders hebt kunnen doen. En bijkomend voordeel is dat je jezelf hiermee kunt trainen om doorlopend aan jezelf en je organisatie te werken en steeds sneller te groeien, hoewel je nooit plateauvrij zult zijn. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik vergelijkbare situaties bij nieuwe organisaties waarbij ik betrokken ben vrijwel direct herken en deze zonder veel inspanning kan leapfroggen

Groei begint bij jou

Groeien blijft uitdagend en is voor de meeste mensen enorm motiverend. Groeiende organisaties trekken ook gemakkelijker nieuw personeel en eventueel andere hulp aan. Iets wat in deze tijd van recordniveaus van lage werkloosheid geen overbodige luxe is. Groei komt echter niet van je klanten en zelden vanuit je producten. Het is het team onder leiding van de ondernemer of manager dat groei creëert. Hoe beter je dit onthoudt, des te makkelijk het je zal vergaan. 

Het begint en eindigt bij jou. Jij vormt de wereld om je heen. Hoewel dit zweverig klinkt, moet ik je melden dat er inmiddels genoeg bewijs** is om te zeggen dat mensen met een positieve houding en geloof in hun eigen maakbaarheid succesvoller zijn in het leven dan mensen die alle schuld buiten zichzelf leggen. Dit geldt niet alleen voor financieel succes. Het gaat er hier niet om dat alles altijd jouw schuld is, maar dat je inziet dat jij degene bent die bepaalt hoe je met bepaalde situaties omgaat. 

De grootste ondernemers zien kansen waar anderen frustraties zien. Ze blinken uit in reageren op de wereld om hen heen. Zij vormen de wereld naar hun ideeën. De grootste zakelijke kansen ter wereld liggen verscholen in de grootste problemen in de wereld. Denk hierbij onder andere aan global warming, vervuiling, armoede, honger, huisvesting en communicatie. Enkele van de grootste bedrijven ter wereld maken juist hierin het verschil.

Bijvoorbeeld: 

  • Facebook en Google maken met hun pogingen wereldwijd goedkoop internet beschikbaar;
  • LocalMotors maakt stadsvervoer met een gecrowdsourcede zelfrijdende en elektrische bus toegankelijker, goedkoper en minder vervuilend;
  • Tesla heeft de transitie naar elektrisch rijden voor een heel groot deel versneld en wil deze ook verder versnellen;
  • Beyond Meat produceert als eerste op commerciële schaal een bloedende burger die volledig plantaardig is (het gaat hierbij om het effect wat deze burger een “echte” ervaring geeft);
  • The Ocean Cleanup werkt op grote schaal aan een schonere oceaan om vervuiling en vergiftiging door plastic drastisch te verminderen. 

Uiteraard zijn er nog vele andere voorbeelden. Maar deze voorbeelden zijn bedoeld om te laten zien wat je kunt bereiken als je accepteert dat je zelf bepaalt hoe je met de wereld om je heen omgaat en hoe je erop reageert.

Het punt hierbij is dat je moet beginnen met jezelf, of het nou gaat om plateaus doorbreken of het zien van nieuwe (grote) kansen in deze exponentieel snel veranderende wereld. Niemand gaat deze kansen voor je bedenken of uitwerken. Niemand anders kan jou veranderen zodat je kan omgaan met de verandering binnen je organisatie. En niemand anders dan jij is zodanig goed gepositioneerd dat ze kunnen zien wat in jouw organisatie ontbreekt of wat je klanten nodig hebben. Dit zijn dingen die je zelf moet doen. Natuurlijk kun je hier hulp bij zoeken of een buitenstaander vragen er met een frisse blik naar te kijken. Maar ook deze hulp zoeken en aanvaarden begint bij jou. Jij maakt jouw toekomst!

In het kort:

  • Vraag jezelf :hoe zou dit eruitzien als het makkelijk was? Zo train je jezelf om verder te kijken dan je huidige situatie. Geen idee is te groot!
  • Voer deze veranderingen ook uit! Je kunt de wereld in een bepaalde richting wensen, maar pas als je in beweging komt, gebeurt er wat.
  • Alles begint en eindigt bij jou. Als jij je niet doorontwikkelt, kun je ook niet verwachten dat je organisatie dit wel doet. Je hebt niet alles in de hand, maar je bepaalt wel altijd hoe je omgaat met wat op je afkomt. Hopelijk helpt deze vraag jou om jezelf naar het volgende niveau te klimmen.
Zo dus!
Photo by Martin Péchy

*Disclaimer: wanneer ik een link plaats, doe ik dit onbetaald. Ik link alleen naar bedrijven waar ik zelf een goede ervaring mee heb. Als ik iets verkoop, zal ik dat netjes benoemen. Nu wil ik je gewoon helpen om je leven (of in ieder geval je werk) gemakkelijker te maken.

**Mocht je meer over dit onderwerp willen leren, dan raad ik aan te starten met het boek “Grit” van Angela Duckworth. In haar boek leer je over de effecten van doorzettingsvermogen, weerbaarheid en positiviteit op je leven. Het boek is onderbouwd met verschillende onderzoeken. 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.