Een idee alleen is niet genoeg. Het verschil tussen succes en frustratie.
Photo by Burak K from Pexels

Een idee alleen is niet genoeg. Het verschil tussen succes en frustratie.

Een idee alleen is niet genoeg. Om een bedrijf te starten moet je niet alleen een idee hebben. Je moet het ook kunnen, willen en gaan doen!

Ik weet het nog goed. De uitvinding van TomTom, de TomTom Navigator, die fysieke wegenkaarten vrijwel overnight overbodig maakte. Ondanks dat ik zelf nog erg jong was maakte dit erg veel indruk op me. Binnen enkele jaren (2002 t/m de lancering van de eerste iphone waar google maps al op was voor geïnstalleerd in 2007) werd TomTom wereldwijd dé manier om je weg te vinden. Een in mijn ogen gigantische stap in de vereenvoudiging van ons leven.

Inmiddels is er op dit idee eindeloos doorontwikkeld tot het live volgen van je vrienden en familie via Whatsapp aan toe (wanneer ze dit toestaan). TomTom is een van oorsprong Nederlands bedrijf. De enorme ontwikkeling en de snelheid waarmee deze ontwikkeling ging veroorzaakte veel opwinding en TomTom kreeg dan ook een boel aandacht in ons land. Een van de opmerkingen die ik in die tijd zelf veel hoorde was dat mensen familieleden hadden of vrienden kende die al jaren met dit idee rond liepen. Soms claimde mensen zelf dit idee ook al eerder te hebben gehad.

Nou kan het natuurlijk erg leuk en leerzaam zijn om bezig te zijn met gedachte experimenten of om je bewust te zijn van trends of nieuwe opkomende markten. Ik snap het ook als je deze ideeën vervolgens deelt met anderen. Maar wat ik in de eerste jaren van TomTom merkte was dat ik regelmatig het gevoel kreeg dat deze mensen het niet deelden om een van die redenen maar het eerder deelde vanuit frustratie en vaak zelfs jaloezie. Natuurlijk spreken mensen ook het tegenovergestelde vaak uit, bewondering voor de originaliteit van het idee. Maar het fenomeen van ‘dat kan ik ook’ overheerste wel. Door de jaren heen ben ik vaker ideeën tegengekomen waar hetzelfde fenomeen zich voordeed.

Iedereen heeft ideeën. Niet iedereen start een bedrijf.

Ik heb me de afgelopen jaren heel veel bezig gehouden met wat nou het verschil maakt tussen mensen die deze ideeën uitbouwen tot bedrijven en mensen die reageren zoals ik hierboven heb beschreven. En eigenlijk kom ik telkens weer tot dezelfde conclusie het belangrijkste en in veel gevallen enige wat deze mensen onderscheidt is dat de oprichters van deze bedrijven van ideeën ook daadwerkelijk tot uitvoering zijn overgegaan. Een idee alleen is niet genoeg.

Doen begint klein maar vergt een boel doorzettingsvermogen. Zelf probeer ik de drempel van bedenken naar uitvoering zo klein mogelijk te houden. Schrijf ik een plan dan probeer ik dat kort en bondig te doen. Het is namelijk niet zonder reden dat veel mensen niet verder komen dan een idee. Veel mensen zijn geneigd snel beren op de weg te zien. Wanneer zo’n obstakel er mogelijk aan zit te komen ben je geneigd je hier vervolgens voor in te dekken door een oplossing te bedenken. Vervolgens zie je het volgende probleem. Daar bedenk je dan ook meteen maar een oplossing voor. En nu je toch bezig bent meteen maar voor dat andere issue iets verzinnen.

Voor je het weet probeer je je idee te perfectioneren nog voor je gestart bent. En nou kan ik je alvast verklappen dat perfectie in de praktijk onmogelijk te bereiken is. Ernaar streven is absoluut belangrijk maar perfectie bereiken is onmogelijk. Realiseer je dit goed! Denk je dat je met jouw bedrijf wel perfectie hebt bereikt dan adviseer ik je een week vrij te nemen en eens goed te gaan reflecteren. Ik denk namelijk dat je alleen jezelf voor de gek houdt.

Day 1

Eeuwig doorontwikkelen is juist erg leuk en tevens werkt het enorm motiverend. Een van de beste voorbeelden van de eeuwige ontwikkeling vind ik Amazon. Day 1 is het mantra van Jeff Bezos voor Amazon. Hij zegt dat zodra je denkt dat je dag twee bereikt je op weg bent naar de dood. Of zoals Bob Dylan zo mooi verwoordde “He not busy being born is busy dying”. Het idee is dat zolang je bezig bent met jezelf uit te vinden en te ontwikkelen je bezig bent de toekomst te bouwen.

Zodra je denkt dat je “er” bent begint de aftakeling. Het betekent in feite letterlijk dat je je hoogtepunt hebt bereikt. Jeff zegt hiermee heel duidelijk nooit het hoogtepunt van zijn bedrijf te willen bereiken maar altijd te blijven streven naar nieuwe dingen en ontwikkelingen. Een andere naam voor dit concept hoor je bij veel tech bedrijven. Daar noemen ze deze gedachte gang “Permanent Beta”, ofwel “permanente testfase”.

Hieronder een leuk filmpje over Day 2 bij Amazon:

Oke, leuk allemaal maar hoe ga je van Day 0 naar Day 1?

Zoals ik al beschreef probeer ik de drempel om te starten voor mijzelf zo laag mogelijk te houden. Ik gebruik hiervoor een van oorsprong uit Italië komende regel, het Pareto-principe. Tegenwoordig beter bekend als de 80/20 regel. De door de Italiaanse Wiskundige en econoom Vilfredo Pareto oorspronkelijk bedachte regel betrof de toenmalige Italiaanse economie waar volgens Pareto 20% van het volk 80% van de welvaart bezat. Tegenwoordig wordt dit principe op enorm veel verschillende processen toegepast, zoals:

  • 20% van de medewerkers produceren 80% van de output
  • Op youtube zorgt 20% van de filmpjes voor 80% van het verkeer
  • Zelfs bij jouw eigen output aan werk zorgt 20% voor 80% van het resultaat

En nog veel meer.

Nou zijn bovenstaande punten geen letterlijke feiten. Het idee erachter is echter dat in de meeste situaties een klein deel van het geheel voor het overgrote deel van de uitkomst zorgt. Dit is in vrijwel alles in de wereld (inclusief de natuur) wel degelijk het geval. De exacte percentages verschillen wel wat maar het principe is duidelijk. Als je je dit principe eigen maakt kun je veel sneller en gemakkelijker met de obstakels voor je omgaan. Je kunt immers starten met de eerste en belangrijkste 20%.

Een bijkomend voordeel is dat de 80/20 regel extreme snelheid mogelijk maakt. Wil je meerdere projecten doen maar heb je beperkte tijd, verdiep je dan goed in elk project en zoek naar wat de belangrijkste 20% is zodat je daar je focus op kan leggen. Zo kun je zelfs controle houden over je organisatie wanneer die extreem hard groeit (100%+ per jaar).

Met andere woorden.

Maak het jezelf niet te moeilijk door vooraf alles uit te denken en alle mogelijke valkuilen te voorspellen. Elke onderneming moet zich blijven ontwikkelen. Elke dag is ‘day 1’. Om toch de vaart er in te houden, gebruik de 80/20 regel. Zo kom je snel tot goede oplossingen terwijl je al onderweg bent en hard groeit. Op die manier houd je de controle over je bedrijf zonder je dromen en ideeën nog langer uit te stellen. Een idee alleen is niet genoeg. Heb je een idee in je hoofd, ga er dan voor en geniet van de reis!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.